Sagan om krontranan

När en fågel etsar sig fast på näthinnan. När jag måste teckna den på olika vis. Låta den upprepas och mönstra iväg i oändlighet. 
Jag får ofta frågan var ifrån jag får min inspiration. Från allt brukar jag svara. Det kan vara färgkombinationer, material, musik, former som uppstår. Men naturen är nog ändå det som får mig att bli berörd på riktigt. Känslan hur jag vill fota och gå hem och måla eller teckna. 
Den här fågeln, krontranan, blev jag helt tagen av på en safari i Ngorongorokratern  i Tanzania. Den kom väldigt nära och visade upp sig stolt med sin otroliga kostym och yviga huvudbonad. Den var så uttrycksfull att jag fick sån respekt och fantiserade om dess personlighet. 
Ett av mönstren som kom till efter ett långt tecknande är just detta. "Prancing Peacock" på kuddar som House of Rym nu producerar.

Kommentarer

Populära inlägg