Hälsar på hos Frida Mälarborn Hoshino

I nästa liv vill jag bli keramiker! Tog idag med mig min son till hans keramiklärare Frida Mälarborn Hoshinos ateljé, Laboratoriet 15 i Majorna. Jag blev hänförd och ville köpa allt hon hade, men fick hejda mig. Frida har ett utforskande och lekfullt manér som ger produkterna/föremålen en berättelse. Det gamla möter det nya, traditionell form möter ny teknik i hennes alster. Förutom att jag ville plocka med mig allt hem blev jag också så väldigt sugen på att lera själv. Jag har gått lite kurser då och då, men nu var det länge sen. Jag tror att alla får skaparlust om man får en klump lera i handen. 
Frida arbetar just nu inför kommande utställning på Kaolin på Hornsgatan i Stockholm, 31/1-18/8 2015
Här ligger läderhårda nytillverkade fat på tork och skall sedan in i ugnen för första skröjbränningen. Leran blir vit efter bränning. 
Och utanför Laboratoriet 15 hade någon anlagt en Urban odling ála underbar!
Gonatt!



Kommentarer

Populära inlägg